NIEUW NUMMER museumtijdschrift 'Patakon': onbekend is onbemind
3-2-2022

NIEUW NUMMER museumtijdschrift 'Patakon': Onbekend is onbemind!

Met enige vertraging is het najaarsnummer van ons museumtijdschrift Patakon. Tijdschrift voor bakerfgoed (nr. 2, 2021) eindelijk van de drukpersen gerold! ‘Onbekend is onbemind’ is de titel van het hoofdartikel. In dit artikel staat het bedreigd erfgoed van professionele bakkersovens vooral centraal.

De oven is hét kloppend hart in iedere bakkerij. Vreemd genoeg zijn bakkersovens en hun geschiedenis nog een blinde vlek in het onderzoek naar het bakambacht in Vlaanderen en België. Er zijn ook steeds minder bewaarde bakkersovens. Nochtans is hun erfgoedwaarde niet te onderschatten. Deze eerste professionele ovens vertellen ons meer over de evolutie van het bakambacht. Zonder de bakkersovens is onze huidige eetcultuur bovendien ondenkbaar geweest. In dit gloednieuw nummer van ons museumtijdschrift zoomen we in op de ontwikkelingen in de ovenbouw en de erfgoedwaarde van de eerste moderne bakkersovens.

Als afsluiter van dit nummer duikt gastauteur André Delcart in de geschiedenis van de bakkersmolen en bakkerijmuseum in Essen. Dit privaat museum bezit een kleine maar mooie collectie erfgoed van het bakkersambacht.

Gebeten om meer te weten? Bestel dan nu jouw exemplaar via  onthaal@bakkerijmuseum.be of tel. 058/313897. Het museumtijdschrift is ook steeds te verkrijgen en in te kijken in onze museumshop.

Kostprijs: €3.00 per nummer (exclusief verzendingskosten)