Limburgse vlaai door EU erkend als streekproduct
16-1-2024

Vanaf 22 januari krijgt de Limburgse vlaai het EU-kwaliteitslabel van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Onder andere de Geraardbergse mattentaart, het Liers vlaaike en potjesvlees uit de Westhoek gingen de vlaai al voor.

Dankzij de erkenning mag enkel een vlaai die in Nederlands of Belgisch Limburg gebakken is, voortaan nog de naam 'Limburgse vlaai' dragen. Bovendien moet de vlaai aan een reeks voorwaarden voldoen. Wie die niet respecteert, krijgt een boete. Zo moet een Limburgse vlaai gegeten worden zoals ze uit de oven komt. Er mag dus achteraf geen slagroom op gespoten worden. Kenmerkend is ook een dunne bodem, maximaal 1 cm dik, met een rijke vulling. 'Dun van leer, dik van smeer', zeggen ze in Limburg. De vulling kan fruit, rijstpap, crème, griesmeelpap, verse kaas, een mengsel van suiker en ei, of een combinatie hiervan zijn. Als afwerking kan een deksel, latjes of kruimels en suiker. De diameter van de vlaai moet minimaal 10 centimeter en maximaal 30 centimeter zijn en de bodem is gemaakt van gistdeeg. Tenslotte moet je een taartpunt van een échte Limburgse vlaai uit de hand kunnen eten.

De erkenning kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen Belgische en Nederlandse bakkers. Het heeft 7,5 jaar geduurd om de erkenning rond te krijgen.

Ter gelegenheid van deze erkenning gingen we in onze bibliotheek op zoek naar een authentiek recept van een Limburgse vlaai. Probeer gerust eens uit!

RECEPT: Kersenvla (Limburgsche)

Uit: R. Davelaar, Moderne taarten en Limburgsche vlaas, Bosch & Keuning, Baarn, vierde druk, s.d. (ca. 1937). Collectie Bakkerijmuseum.