ICE ICE BABY: Multifunctionele Pyrex-ijskommetjes
3-11-2021

Ice, Ice baby!: Ijs serveren in een multifunctionele Pyrex-kom

Dit jaar zetten wij via onze nieuwsbrief collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Voor de maand november kozen we voor glazen kommetjes afkomstig uit banketbakkerij en tearoom Rosseel in De Panne. De bakkerij werd in 1932 opgericht en wordt nu nog door de vierde generatie uitgebaat. De glazen kommetjes uit banketbakkerij Rosseel werden gebruikt om de huisgemaakte consumptie-ijs in te serveren. Ze dragen het bekend merk ‘Pyrex’ dat nu nog altijd bekend staat voor het maken van allerhande keukenmateriaal.

We kunnen deze kommetjes dateren tussen 1950-1968. Dit type kommetje wordt immers vanaf 1950 geadverteerd in de bedrijfscatalogi van Pyrex. In de bedrijfscatalogus van 1950 worden de kommetjes geadverteerd als “custard cups. For baked, chilled or frozen desserts”. De kommetjes konden dus ook gebruikt worden voor pudding en warme desserts. Verder geeft een huisvrouw in de catalogus nog een handige gebruikstip mee: "For dyeing Easter eggs, I use PYREX Custard Cups because the dye doesn't stain the glass."  (Voor het verven van paaseieren gebruik ik PYREX Custard Cups, omdat de kleurstof geen vlekken maakt op het glas). Multifunctionele kommetjes dus! Ook praktisch was dat men deze kommetjes perfect met het ijsdessert kon invriezen zonder dat het glas sprong. PYREX- glas (borosilicaatglas) kan namelijk vriestemperaturen verdragen tot – 40°C.

Deze kommetjes zijn vervaardigd in de PYREX-fabriek in Frankrijk (Chateauroux), zoals aangeduid op de bodem van de kommetjes "Breveté S.G.D.G. Pyrex France”. Aan deze tekst kunnen wij ook afleiden dat de kommetjes zeker vóór 1968 dateren, aangezien de patentaanduiding ‘Breveté S.G.D.G.’ niet meer na 1968 voorkwam.

Deze glazen kommetjes kun je vanaf dinsdag 16 november komen bewonderen aan het museumonthaal!