VUUR! Koffiebrander
8-6-2020

VUUR! Koffiebrander

In de themareeks VUUR! zetten we collectiestukken in de kijker uit ons depot die het publiek normaal niet te zien krijgt. Het zijn objecten die verband houden met warmte en vuur. Vuur is immers nooit veraf voor de warme bakker.

Voor de maand juni kozen we een atypisch collectiestuk uit: een koffiebrander. Het is een handwerktuig waarmee men koffiebonen kon branden. Koffie werd op het einde van de negentiende eeuw en tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw namelijk ongebrand gekocht.

Koffiebranders hadden een draaihendel en schuifklep om de koffiebonen in de brander te brengen. De koffiebranders kon men gemakkelijk boven een open vuur (of een Leuvense stoof) zetten. Door voortdurend te draaien aan de zwengel werd de hitte almaar groter totdat de bonen een goudbruine kleur kregen. De gebrande koffiebonen werden vervolgens gemalen met behulp van een koffiemolen.

Dergelijke koffiebranders werden ook door banketbakkers gebruikt om amandelen of andere noten te roosteren. Geroosterde amandelen werden en worden nog steeds gebruikt als decoratie op taarten en gebak. Daarnaast waren er ook suiker- en banketbakkers die zelf hun eigen koffie-essence (smaakstof) maakten met dergelijke koffiebranders voor hun snoepgoed of gebak.

Loop je warm van onze koffiebrander en van koffie tout court? Tijdens de zomervakantie (juli en augustus) ontvangt het Bakkerijmuseum de reizende expo ‘Koffie Stories’. In deze tentoonstelling word je ondergedompeld in de boeiende geschiedenis van koffie en alle tradities die erbij horen. Wil je een kijkje nemen? Wees tijdig en reserveer alvast je bezoek! Meer informatie over de expo vind je HIER.