VUUR! Brief ovenbouwer uit 1931
1-11-2020

VUUR! Brief ovenbouwer uit 1931

In de themareeks VUUR! zetten we collectiestukken in de kijker uit ons depot die het publiek normaal niet te zien krijgt. Het zijn objecten die verband houden met warmte en vuur. Vuur is immers nooit veraf voor de warme bakker.

Voor de maand november kozen we een brief geschreven door ovenbouwer Jules Desmet-Vermeersch uit Waregem over de kostprijs van de bouw van een heetwateroven. De brief dateert van 11 april 1931 en is gericht aan bakker Vyvey uit Kortemark.

Dergelijke ovens werkten volgens het principe van de "onrechtstreekse" verwarming, met hete lucht of heet water.

Het brood werd in dit type ovens gebakken in een afzonderlijke ruimte, los van de eigenlijke stookruimte. Deze stookruimte bevond zich aan de achterkant van de oven. Van de vuurhaard tot de bakruimte lagen dikke buizen die voor één derde met water gevuld waren. Een deel van de buizen werd rechtstreeks verwarmd. Zo geraakt het water snel aan de kook. De stoom ging via de buizen naar de bakruimte waar ze haar warmte afgaf.

Bij deze ovens zijn er meestal verschillende bakruimtes. De bovenste werd gebruikt als droogoven. Voor de oven lag een metalen plaat die een put bedekt. De bakker stond in deze put wanneer hij brooddeeg in de onderste bakruimte inbracht. Zo hoefde hij zich niet diep voorover te buigen.

In deze brief laat de ovenbouwer onder meer weten dat hij een heetwateroven op twee weken kan bouwen. Een oven met de grootte van 2 meter 25 op 1 meter 80 zou volgens de ovenbouwer 14000 franken kosten (Belgische frank). Daarnaast vermeldt de ovenbouwer dat de verblijfskosten van de werklieden voor de rekening van de bakker waren. Een zeer kostelijke oven dus!

Wil je de brief van dichtbij bewonderen? Bekijk het document in hoge resolutie via Erfgoedinzicht!