VERPAKT! ‘Zero Waste’ winkelen bij de bakker van weleer
4-1-2022

VERPAKT! ‘Zero Waste’ winkelen bij de bakker van weleer

‘Verpakt’ is de titel van de nieuwe themareeks in onze nieuwsbrief. In deze reeks zetten we iedere maand een collectiestuk in de kijker dat gelinkt is aan het thema verpakking.  In onze collectie hebben we een bonte verzameling productverpakkingen zitten: van cellofaanzakken tot houten kistjes, van eenvoudige broodzakken tot gestileerde chocoladeverpakkingen. Ze vertellen ons meer over hoe we vroeger voedsel verpakten, transporteerden en bewaarden. Elk collectiestuk komt uit ons museumdepot, dat we op deze manier even in de spotlights zetten!

Als eerste item in onze themareeks selecteerden we papieren puntzakjes uit onze depotcollectie. Niet toevallig kozen we deze collectiestukken uit: ze verwijzen naar een oude manier van winkelen bij de bakker die gedeeltelijk opnieuw terugkomt.

De puntzakjes werden vroeger gebruikt in bakkerijwinkels om verschillende producten in te verpakken. Die producten waren heel uiteenlopend: van brood, koffie, pasta, snoep tot zeep.  Bakkerijen verkochten vroeger dus niet enkel brood en banketwaren.

De bakkerijwinkel die we vandaag kennen is namelijk een recent gegeven. Tot zeker de Tweede Wereldoorlog werden kleine bakkerijen in België en Vlaanderen vaak gecombineerd met een café, kapperszaak, een kruidenierszaak, enz. waardoor het aanbod in de winkel van de bakker zeer divers was.

De diverse producten die men er kon kopen hadden bovendien doorgaans geen eigen verpakking. Verpakkingsvrij winkelen is vandaag een hot item. Maar eigenlijk is dit concept niet nieuw. Onze grootouders en vooral onze overgrootouders waren immers vertrouwd met boodschappen te doen zonder verpakking. Brood wikkelde men in krantenpapier en kleine eetwaren zoals snoep, rijst en koffiebonen woog men af en werden in dergelijke puntzakjes meegegeven.

Aangepaste productverpakking voor ieder product kwam er pas geleidelijk vanaf eind negentiende eeuw. Maar dat is een verhaal voor een volgende nieuwsbrief!

Wil je deze puntzakjes van dichtbij bewonderen? Dat kan! Je kan ze online bekijken via deze website: www.erfgoedinzicht.be

P.S.: In onze eigen museumshop verkopen we herbruikbare linnen tassen, en een herbruikbare broodzak. Je mag steeds je eigen verpakking meebrengen bij het kopen van brood of taart. Een overzicht van volledig verpakkingsvrije winkels in België vind je HIER. Ook Veurne heeft sinds kort een verpakkingsvrije winkel: Geweuneweg. Je kan bovendien bij je lokale bakker, slager of handelaar vragen of je je eigen verpakking mag meebrengen. Kleine stapjes naar minder plastic!