VERPAKT! Koektrommel Victoria
22-12-2022

VERPAKT! Koektrommel Victoria

In onze themareeks ‘verpakt’ zetten we iedere maand een collectiestuk in de kijker dat gelinkt is aan het thema verpakking.  In onze collectie hebben we een bonte verzameling productverpakkingen zitten. Ze vertellen ons meer over hoe we vroeger voedsel verpakten, transporteerden en bewaarden. Nu het museum gesloten is, zetten we op deze manier onze collectie in de kijker.

We sluiten de reeks af met deze mooie blikken koekendoos van de voormalige koekjes- en chocoladefabriek Victoria. De koekjesfabriek werd in 1896 opgericht door drie Brusselse banketbakkers: Charles Jeghers, Emile Bossaert en Joseph Carlier. De fabriek bleef tot 1970 bestaan. Deze koektrommel dateert vermoedelijk uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Op de doos zijn allerlei motieven (florale, lijnen...) in reliëf aangebracht.

Koektrommels zoals deze worden al erg lang uit blik gemaakt. Blik is dun plaatijzer dat doorgaans een coating van tin krijgt om corrosie tegen te gaan. De oorsprong van blikken koekendozen ligt in Groot-Brittannië. Blik als verpakkingsmateriaal werd er al aan het begin van de negentiende eeuw ontwikkeld. Rond 1810 werd er in Groot -Brittannië immers gestart met de productie van het conservenblik als verpakking voor allerlei soorten voeding.

In 1869 werd er in het land een wet uitgevaardigd (the Licensed Grover’s Act) dat aan handelaars toeliet om voedingswaren individueel te verpakken en te verkopen. Deze wet gaf een boost aan de blikken koektrommels die we vandaag nog steeds kennen. Herbruikbare koekendozen werden algauw in verschillende vormen gemaakt: kastelen, boeken, staande klokken, vazen, ... Er werden allerhande decoraties aangebracht zoals natuurtaferelen, voorstellingen van feesten, theekransjes enzovoort. Daarnaast maakten verschillende koekjesfabrikanten gretig gebruik van koektrommels om hun merk te promoten.

Naast verpakking dienden de koektrommels dan ook als decoratief object. In de twintigste eeuw groeiden deze koekdozen uit tot een gegeerd verzamelobject. Vandaag bestaan blikken koektrommels nog steeds, maar eerder als luxe- of vintage-uitgave. Koekjes worden nu doorgaans verpakt in plastic en kartonnen koekdozen.