Straffe madam: Wikkel voor chocoladereep VICTORIA
8-10-2019

In deze nieuwe themareeks zetten we 'Straffe Madammen' in de kijker: collectiestukken uit ons museumdepot, bekeken vanuit een vrouwelijk perspectief. Vrouwen hebben immers door de eeuwen heen een belangrijke rol gespeeld bij het maken van brood en gebak.

Voor de maand oktober kozen we voor een wikkel voor een chocoladereep, van het Belgisch merk VICTORIA. Deze voormalige koekjesfabriek werd in 1896 opgericht door drie Brusselse banketbakkers: Charles Jeghers, Emile Bossaert en Joseph Carlier als reactie op de Britse ondernemingen die met succes hun koekjes exporteerden naar het Europese vasteland. De fabriek kreeg voluit deze naam:, ‘Koekjes- en dessertfabriek Victoria’.

De opvallende naam verwees naar een straffe madam uit de Britse geschiedenis: koningin Victoria, die tijdens de negentiende eeuw 63 jaar lang regeerde. Ze is daarmee de op één na langst regerende monarch in de Britse geschiedenis.

Met deze naamkeuze maakten de oprichters van de fabriek duidelijk dat zij de concurrentie met de Britten wilden aangaan. Oorspronkelijk produceerde het bedrijf allerhande koekjes, maar vanaf 1909 legde de fabriek zich ook toe op chocoladeproductie.

Tot 1938 was het embleem een portret van de Britse koningin Victoria. Daarna kwam de stappende Britse grenadier met grote trom. Op deze wikkel staat de grenadier met trom, wellicht dateert deze wikkel uit de jaren ’50-’60.

Wil je de wikkel van VICTORIA ook van dichtbij komen bewonderen? Dat kan! Vanaf 8 oktober is dit collectiestuk tijdelijk tentoongesteld aan het museumonthaal.