Straffe madam: Herinneringsmedaille met godin Ceres
27-8-2019

In deze nieuwe themareeks zetten we 'Straffe Madammen' in de kijker: collectiestukken uit ons museumdepot, bekeken vanuit een vrouwelijk perspectief. Vrouwen hebben immers door de eeuwen heen een belangrijke rol gespeeld bij het maken van brood en gebak.

Voor de maand september viel ons oog op een herinneringsmedaille uit de jaren ’60 van de vorig eeuw. Op deze medaille is waarschijnlijk Ceres, de Romeinse godin, afgebeeld.

Deze herinneringsmedaille is vervaardigd naar aanleiding van het 60-jarige jubileumfeest van de Bakkersbond van Kortrijk. De Kortrijkse bond, opgericht in 1904, vierde haar 60-jarig jubileum in 1965.

Ceres, de Romeinse godin van de landbouw (in het bijzonder van de graanteelt) wordt vaak gebruikt in de maalderij-en bakkerijwereld. Vandaar dat we ze ook terugvinden op deze medaille. Er zijn enkele aanwijzingen waarom we vermoeden dat het om de godin Ceres gaat.

Op de medaille staat namelijk een vrouw in bas-reliëf afgebeeld met een guirlande van graanhalmen, een typische voorstelling van Ceres. Ook haar haar is getooid met enkele graanhalmen.  In de Romeinse mythologie was Ceres onder andere verantwoordelijk voor de ontdekking van spelt, een graangewas. Daarnaast bezat ze de gift om de grond vruchtbaar te maken.

Vermoedelijk is de Brusselse fabrikant Fibru-Fisch (nu: Fibru Europe) de vervaardiger van de medaille. We vinden de identieke afbeelding van Ceres bijvoorbeeld terug op een medaille ter verdienste van de landbouw. De medaille in kwestie werd gemaakt naar aanleiding van de Wereldtentoonstelling in Gent in 1913. De medailles van de wereldexpo waren toen van de hand van medailleur Jos Fisch (voorloper Fibru-Fisch). Wellicht werd zijn ontwerp voor meerdere medailles nadien gerecupereerd?

Wil je Ceres ook van dichtbij komen bewonderen? Dat kan! Vanaf 3 september is de medaille met Ceres tijdelijk tentoongesteld aan het museumonthaal.