Straffe madam: Grootmoeder snijdt het brood
19-11-2019

In deze nieuwe themareeks zetten we 'Straffe Madammen' in de kijker: collectiestukken uit ons museumdepot, bekeken vanuit een vrouwelijk perspectief. Vrouwen hebben immers door de eeuwen heen een belangrijke rol gespeeld bij het maken van brood en gebak.

De laatste Straffe Madam in de rij is er één van formaat: een alom bekende reclameaffiche waarop een grootmoeder te zien is die een brood aansnijdt. Deze affiches prijkte gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw in vele bakkerswinkels.

Deze reclameaffiches waren bedoeld als promotie van het brood en ter bevordering van de broodconsumptie. Ze kaderden in een grootscheepse broodcampagne. Tijdens het interbellum daalde het broodverbruik immers onder de Belgische consumenten.

Om dit dalend broodverbruik te kenteren werd er in 1936 een promotiecampagne opgestart: een gezamenlijke opzet van enkele spelers binnen de bakkerijsector: de maalderijen, de gistfabrieken en de Belgische Bakkersbond. Ook de overheid, bij monde van de Nationale Commissie tot de Economische Uitbreiding, steunde deze campagne.

Dit verklaart waarom er op bepaalde affiches verschillende uitgevers worden vermeld: de ene keer is dit de Gist-en Spiritusfabriek Bruggeman, andere keren wordt de Nationale Commissie als uitgever opgegeven.

Het Bakkerijmuseum bezit verschillende versies van deze affiche, die in het museumdepot worden bewaard.

Wil je de Grootmoeder van dichtbij komen bewonderen? Dat kan! Twee van de affiches uit onze collectie worden permanent tentoongesteld in het museum: één in het bakkerswinkeltje en één in de museumschuur (gelijkvloers)

Je kan de affiche ook bewonderen via erfgoedinzicht.be