Straffe madam: Chocoladevormen 'meisjes'
6-11-2019

In deze nieuwe themareeks zetten we 'Straffe Madammen' in de kijker: collectiestukken uit ons museumdepot, bekeken vanuit een vrouwelijk perspectief. Vrouwen hebben immers door de eeuwen heen een belangrijke rol gespeeld bij het maken van brood en gebak.

Met de Sint in zicht kozen we deze keer voor chocoladevormen die meisjes voorstellen. Want de Sinterklaasperiode staat gelijk aan tijd voor chocolade!

Deze dubbele chocoladevormen dienden om holle chocoladefiguurtjes mee te maken die drie verschillende meisjes presenteren. De drie vormen zijn vervaardigd door de Duitse vormenfabrikant Anton Reiche (Dresden).

Dit weten we aangezien  de volgende tekst is gegraveerd in de vormen: “ANTON REICHE DRESDEN”. De drie metalen chocoladevormen dateren wellicht uit de jaren ’30. Eén vorm, die een scoutsmeisje moet voorstellen, dateert uit 1931 en werd verdeeld door de Brusselse agent van Reiche : Georges Deltour. Zijn naam staat in deze vorm ook mee gegraveerd.

Chocoladevormen van de Duitse fabrikant Anton Reiche zijn tegenwoordig een gegeerd verzamelobject op de antiekmarkt. Drie straffe madammen dus!

Wil je ze zelf met eigen ogen eens komen bewonderen? Dit kan! Vanaf 13 november zijn ze te bezichtigen in het Bakkerijmuseum (museumschuur, eerste verdieping)