Recept uit Grootmoeders Doos: Peren in chocoladesaus
2-10-2019

Recept uit grootmoeders doos: peren in chocoladesaus.

De herfst is in het land en daarmee ook de maanden van de fruitoogst.  Dan komt dit zoet en fruitig najaarsrecept wel eens van pas: ‘Peren in chocoladesaus’ uit: Ons kookboek, 1947

Bereiding

“ De heele peren worden geschild. Men laat er de stengels aan en zet ze in een pan met water, waarin men een beetje suiker en een paar druppels citroensap doet. Men laat de peren koken tot ze zacht zijn. Intusschen bereidt men de saus. Daarvoor laat men de melk , chocolade, vanielje en suiker samen koken, tot de chocolade helemaal opgelost is. Dan roert men de vooraf met koud water gemengd maïzena er in, brengt de massa nog even aan de kook en neemt ze dan van het vuur. Men plaatst de peren op een schotel met de stengels naar boven, giet de afgekoelde chocoladesaus er over  en laat koud worden. Peren zijn ook zeer lekker met bessensapsaus”.

Ingrediënten

Ongeveer 1 kg stoofperen, ½ liter melk, 150 gr. Suiker, 100 gr. Blokchocolade, een stukje vanielje, 30 gr. maïzenabloem, eenige druppels citroenschap

Bron

S.n. Ons Kookboek, Uitgave van den Boerinnenbond, 1947