Nieuwe themareeks: VUUR!
3-1-2020

Nieuwe themareeks: VUUR!

Een nieuw jaar betekent een nieuwe themareeks! In de themareeks VUUR! zetten we collectiestukken in de kijker uit ons depot die het publiek normaal niet te zien krijgt. Het zijn objecten die verband houden met warmte en vuur. Vuur is immers nooit veraf voor de warme bakker.

Ons eerste item in deze themareeks is een koperen pan uit onze deelcollectie suikerbakkerij.

Deze koperen pan werd vroeger door de suikerbakker gebruikt om suiker te smelten tot vloeibare suikersiroop. De siroop vormde de basis voor snoepgoed dat de bakker zelf vervaardigde. Suiker werd in vaste vorm (in suikerbroden) aangeleverd aan de bakkers en werd aan de kook gebracht met water (ongeveer 1/3de van het gewicht).

Hiervoor gebruikte de bakker meestal koperen kookpotten- en pannen, omdat koper één van de best warmtegeleidende materialen en zeer hittebestendig is. In ons depot bewaren we een 8-tal van deze koperen potten en pannen.

Om snoepgoed te maken moest de suiker naar een heel hoge temperatuur worden gebracht, tussen 110 en 146 graden Celsius, afhankelijk van hoe hard of zacht de snoepjes moesten zijn.

Van 6 tot en met 31 januari zijn wij gesloten voor het publiek. Maar niet getreurd! Wij zijn altijd open, 24/24 en 7/7 op www.erfgoedinzicht.be! Ontdek er onder meer deze koperen pan