ICE ICE BABY: Verpakking verse gist 'Bruggeman'
28-7-2021

ICE, ICE BABY: Verpakking verse gist 'Bruggeman'

Dit jaar zetten wij via onze nieuwsbrief collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Voor de maand augustus kozen we voor een oude verpakking voor verse gist, van het Belgisch merk Algist Bruggeman (datering ± 1960). Dit is een wikkel waarmee men verse gist verpakte. Verse gist is één van de belangrijkste ingrediënten die de bakker dagelijks nodig heeft voor het vervaardigen van brood en andere broodproducten. En verse gist, die moet koel bewaard worden. De ideale temperatuur om verse gist te bewaren is tussen 3°C en 8°C.

Daarnaast is de verpakking heel belangrijk voor een goede bewaring van verse gist. Doorgaans wordt de gist in de originele verpakking bewaard. Indien goed verpakt en bij juiste temperaturen, kan verse gist gedurende 7 tot 10 dagen bewaard worden.

De fabrikant van deze gist, Algist Bruggeman, heeft een lange geschiedenis. In 1884 start Pieter Bruggeman een fabriek in Gent die geestrijke dranken verdeelt. In 1949 wordt uiteindelijk de ‘NV Gist- en Spiritusfabrieken Bruggeman’ opgericht die met de productie van bakkersgist begint. Vandaag bestaat Algist Bruggemans nog steeds en produceert ze ook gist voor particulieren. Algist Bruggeman is trouwens al jarenlang één van de trouwe sponsors van het Bakkerijmuseum Veurne!

Wil je de oude verpakking van dichtbij komen bewonderen? Vanaf  3 augustus wordt dit stuk tijdelijk aan het museumonthaal tentoongesteld!