ICE ICE BABY: Encyclopedie Roret uit 1851
2-7-2021

ICE, ICE BABY: Encyclopedie Roret uit 1851

Dit jaar zetten wij via onze nieuwsbrief collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Deze keer viel ons oog op een oude publicatie uit onze rijke collectie: ‘Encyclopedie-Roret. Limonadier, Glacier, chocolatier et confiseur’ uit 1851. Zoals de naam doet vermoeden gaat het hier om een encyclopedisch werk gericht aan onder meer ijsbereiders en banketbakkers.

In de encyclopedie worden onder meer de verschillende methodes belicht van hoe een ijsbereider zelf een mengeling van een bepaald zout met natuurijs kan maken. Deze techniek hield in dat men natuurijs vermengde met een bepaald soort zout. Zout lost op in ijs en onttrekt zo warmte aan het ijs. Als de warmte onttrokken wordt, dan daalt de temperatuur. Als zout met natuurijs wordt vermengd, is de begintemperatuur reeds 0°. Deze kan dalen tot -18° of zelfs nog verder afhankelijk van het soort zout en de verhoudingen zout/ijs.

Voor de introductie van de eerste volautomatische elektrische ijsmachines en van diepvriezers waren banketbakkers en ijsbereiders aangewezen op deze oude bevriezingsmethode om ijsgerechten te maken en te bewaren. Ook receptenboeken in de negentiende eeuw, zelfs tot en in de twintigste eeuw bevatten doorgaans dergelijke instructies.

Tot aan de Tweede Wereldoorlog gebruikten veel banketbakkers en ijsbereiders in België deze methode. De moderne apparatuur zoals diepvriezers, koelkasten en volautomatische ijsmachines om roomijs te maken werden maar traag geïntroduceerd in de bakkerijwereld. Dit heeft deels te maken met het elektriciteitsnetwerk dat nog niet wijd verspreid was maar ook aan de vaak hoge kosten van dergelijke toestellen in aankoop.

Wil je deze encyclopedie van dichtbij komen bewonderen? Vanaf woensdag 14 juli kan je hem tijdelijk komen bekijken aan het museumonthaal!