ICE ICE BABY: Da bomb!
4-3-2021

ICE, ICE BABY: Da bomb!

Dit jaar zetten wij via onze nieuwsbrief collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Da bomb! : vorm voor een bombe glaceé

Dit is een ijsvorm om een bombe mee te maken (1900-1950, fabrikant onbekend). Bombes glacées of bombes hebben meestal de vorm van een grote halfronde kogel. Ze werden in vele soorten ijsbereidingen gebruikt. Het uitzicht is vermoedelijk afgeleid van de vorm van de sorbetières waarin ijs werd gemaakt.

De bombes evolueerden doorheen de tijd naar andere modellen, die soms ook erg gelijken op timbalen gekend van de Engelse puddings. Het voordeel van dit type vorm is dat het ijs gemakkelijk in en uit de moule geraakt. Soms was er in de vorm een schroef voorzien zodat de lucht aan de binnenkant kon worden weggetrokken en het ijs gemakkelijker uit de moule kon worden gehaald. Vaak werden verschillende smaken in de bombe gecombineerd.

In de late negentiende eeuw maakte men graag indrukwekkende ijsgerechten in de vorm van bommen of granaten. Gesponnen suiker bovenop de bombe stelden de vonken en vlammen voor, ook al kon er ook voor minder “gewelddadige” decoratie gekozen worden zoals fruit. Deze ijscreaties kregen vaak namen mee van royalty’s en andere beroemdheden.

G. Garlin, Le Pâtissier Moderne, 1889

Wil je deze 'bom' van dichtbij bewonderen? Dat kan! Vanaf 9 maart stellen we hem eventjes tentoon aan het museumonthaal!