VUUR! Huishoudelijk oventje
28-1-2020

VUUR! Huishoudelijk oventje

In de themareeks VUUR! zetten we collectiestukken in de kijker uit ons depot die het publiek normaal niet te zien krijgt. Het zijn objecten die verband houden met warmte en vuur. Vuur is immers nooit veraf voor de warme bakker.

Als item voor de maand februari kozen we voor een huishoudelijk oventje (1900-1950, fabrikant onbekend). En wie oven zegt, zegt vuur!

Aan het begin van de twintigste eeuw werden er kleine metalen bakovens gefabriceerd, die vrij handig waren in kleine huishoudens. In dit klein oventje kon één brood worden gebakken. Dergelijke oventjes kon men op de kachel plaatsen. Ze bestonden uit verschillende delen waartussen de hete lucht kon circuleren. Dit type oventje wordt ook wel heteluchtoven genoemd. In de oven zelf bevond er zich ook een vuurvaste steen, waarop men het brooddeeg kon leggen. In ons depot bewaren we naast dit exemplaar nog vier gelijkaardige oventjes.

Wil je een ‘vurig’ tête-à-tête met dit klein oventje? Dat kan! Vanaf 1 februari is hij tijdelijk te bewonderen op de bovenverdieping van onze museumschuur