Het Bakkerijmuseum is opnieuw open!
19-12-2023

Het Bakkerijmuseum is opnieuw open

Stad Veurne staat in voor het beheer

Meer dan 500 bezoekers tijdens het openingsweekend

Een nieuw onthaalpaviljoen, een grote workshopruimte en vooral een overzichtelijk en eigentijdse exporuimte. Het Bakkerijmuseum zit in een nieuw jasje en dat mag worden gezien. Na stevige verbouwingswerken  zijn de deuren opnieuw geopend.

Het museum heet voluit vzw Bakkerijmuseum Walter Plaetinck Zuidgasthuishoeve. De geschiedenis begint ergens in de jaren '70 van de vorige eeuw. In die periode legde Walter Plaetinck zijn privécollectie oud bakkersmateriaal aan. Via zijn job als handelsvertegenwoordiger in bakkerijgrondstoffen, kwam hij in contact met vele bakkers. Via hen kreeg hij heel veel oude bakkerijmachines en -werktuigen.

Medio jaren ’80 zocht Walter Plaetinck een thuis om zijn collectie tentoon te stellen, die hij vond in de Zuidgasthoeve in de Ieperse Steenweg en waar hij in 1985 het Bakkerijmuseum in startte. Het Bakkerijmuseum werpt zich op als schatbewaarder van het nationale bakerfgoed. In de collectie zitten zo’n 24.000 stukken: van het driekoningenboontje tot een bakkersauto. In 2003 werd het museum door de Vlaamse overheid erkent op regionaal niveau. Deze erkenning liet toe om de werking rond educatie, collectie en publiek gevoelig uit te breiden.

In oktober 2022 sloot het Bakkerijmuseum zijn deuren voor een grondige vernieuwingsoperatie. Er werd geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur, een nieuw museumverhaal en een nieuwe inrichting van de tuin. Stad Veurne, de Vlaamse overheid (FoCI) en de provincie West-Vlaanderen zorgden voor subsidies voor de bouw van het nieuwe paviljoen. Voor de inrichting van de museumtuin kwamen er subsidies van Leader Westhoek en Regionaal Landschap Westhoek.

De vernieuwing

Het nieuwe onthaal- en workshoppaviljoen is dé eyecatcher van de site. Als bezoeker krijg je bij binnenkomst meteen een overzicht op het domein: van de molen, tot de educatieve tuin, naar het museumdepot, het museum zelf, en het museumcafé.

In de dubbele workshopruimte wordt de liefde, kennis en kunst van het bakambacht doorgegeven. Scholen, families, volwassenen, (hobby)bakkers en andere geïnteresseerden kunnen er via workshops en demo’s de knepen van het bakmanschap leren. Het pronkstuk is de authentieke houtoven, die op traditionele wijze gebouw werd met bakstenen, leem, stro en… paardenurine!

De permanente museumcollectie is tenslotte te zien in de heringerichte museumschuur. Zeven thema’s vormen de rode draad. In het museum vertellen we het verhaal van bakkers en hun ambacht maar ook over onze bakcultuur van vroeger én nu. Hierbij worden ook enkele tot nu toe onbekende parels uit de collectie getoond. Een interactief parcours zorgt voor een beleving op ieders maat. Ook is het museum voortaan volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers en minder mobiele bezoekers.

De ingang vind je nu aan de carpoolparking, zodat het parkeren en de toegankelijkheid een stuk overzichtelijker is.

Stad Veurne neemt beheer in handen

Een vzw zorgde voor de uitbating, maar om de toekomst van het museum te verzekeren, was een inkanteling binnen Stad Veurne noodzakelijk. Vanaf 1 januari is het stadsbestuur verantwoordelijk voor het beheer van het Bakkerijmuseum. Stad Veurne kocht de gronden de voorbije jaren aan en zorgde er met een reeks subsidies voor dat ook de nieuwbouw kon worden gerealiseerd. In totaal is hiervoor zo’n 2 miljoen euro voor uitgetrokken.

Succesvolle opening

Het openingsweekend verliep alvast uitstekend! Zaterdag kwamen er 232 bezoekers, op zondag 284. Over beide dagen konden dus 516 mensen kennismaken met de nieuwe gebouwen en hun inrichting. Het weekend van 4 en 5 mei 2024 zal er een feestelijk openingsweekend worden georganiseerd.

Jonas Bel, schepen van Cultuur: "Om de waardevolle schatten die het Bakkerijmuseum rijk is, niet verloren te laten gaan, heeft de Stad ervoor geopteerd het volledige museum te laten inkantelen. Dit betekent dat het museum voortaan een volledig onderdeel zal worden van de Stad en we met de nieuwbouw de kennis en geschiedenis van het bakken in ruime zin op een optimale manier aan eenieder kunnen overbrengen."