De brooddoos toegevoegd op immaterieelerfgoed.be
4-1-2024

Opnieuw is er een element van de broodcultuur in Vlaanderen en België toegevoegd op  het Vlaamse platform immaterieelerfgoed.be!
Het gaat om ‘brooddoos meenemen naar het werk’, een gewoonte en traditie die tot op vandaag ingeburgerd is in onze samenleving.

Belgen en Vlamingen zijn broodeters. Bovendien kent ons land een unieke en rijke broodcultuur en die moeten we koesteren.
Samen met verschillende partners streeft het Bakkerijmuseum ernaar om de broodcultuur uiteindelijk te laten erkennen als immaterieel cultureel erfgoed.

Meisjes met broodtrommeltje in 1946. Wikimedia commons. Koos Raucamp / Anefo

Gebeten om meer te weten?

HIER lees je meer over de geschiedenis van de brooddoos en welke rol brood speelde bij de schafttijd doorheen de geschiedenis.

Benieuwd naar het project rond de erkenning van broodcultuur? Daar lees je HIER alles over.