Een nieuw collectieplan voor het Bakkerijmuseum
18-1-2023

Het Bakkerijmuseum heeft net een gloednieuw beleidsplan geschreven voor de beleidsperiode 2024-2028. Hierin staan de krijtlijnen van onze museumwerking voor de komende jaren uitgeschreven.

In dit verband werkte het Bakkerijmuseum ook een nieuw collectieplan uit. Dit plan bevat de belangrijkste accenten voor het collectiebeleid van de komende jaren. Het is in eerste instantie een document waarin de collectie van het Bakkerijmuseum uitvoerig wordt beschreven: hoe is de collectie ontstaan? Hoe groot is de collectie en de verschillende thematische deelcollecties? Wat ontbreekt er momenteel nog? Hoe zal de collectie verder evolueren? Waar moet het museum op inspelen?

Dergelijke vragen worden in dit plan beantwoord. Daarnaast is het collectieplan ook een  werkinstrument voor iedereen die binnen het Bakkerijmuseum regelmatig of af en toe met de collectie werkt.

Naast heel wat objecten, heeft het museum ook een uitgebreide bibliotheekcollectie.

Waarom een collectieplan? Een museum schrijft best om vijf à zes jaar een dergelijk collectiebeleidsplan uit omdat een collectie nooit af is. Een museumverzameling is altijd in beweging. De collectie van het Bakkerijmuseum is vandaag heel anders dan de oorspronkelijke verzameling van 1985. De collectie groeit immers aan, maar het museum selecteert tegelijkertijd steeds meer wat het bewaart en wat niet. Ook de samenleving, inzichten en visie op onze collectie veranderen constant.

Benieuwd naar de collectie van het Bakkerijmuseum? Je kan het collectieplan raadplegen via onze website, op de pagina ‘Collectie’.

Of klik op de afbeelding hieronder om het collectieplan rechtstreeks te raadplegen!