Vlaamse overheid verhoogt werkingssubsidie Bakkerijmuseum
2-10-2023

Vlaamse Overheid verhoogt werkingssubsidie Bakkerijmuseum

Minister van Cultuur Jan Jambon gaf vrijdag groen licht voor de verhoging van de werkingssubsidie van het Bakkerijmuseum. Het museum diende daartoe een aanvraag in het kader van het Cultureel Erfgoeddecreet in. Vanaf volgend jaar krijgt het Bakkerijmuseum jaarlijks zo’n €417.000 euro werkingsmiddelen voor de beleidsperiode 2024-2028. Dat is een forse verhoging tegenover de vorige periode: toen ging het om een bedrag van €300.000 per jaar.

De verhoging was broodnodig: enerzijds om een historische achterstand weg te werken, anderzijds om het hoofd te bieden aan nieuwe uitdagingen zoals digitalisering, duurzaamheid, diversifiëring van het publiek en participatie. Collectieverantwoordelijke Ina Ruckebusch: “Het Bakkerijmuseum staat op een keerpunt, met de heropening van het nieuwe museum die tegen het einde van het jaar gepland staat. Ook inhoudelijk kiest het museum voor vernieuwing. Er zitten heel wat inspirerende projecten in de pipeline. De toekenning van de subsidie bevestigt dat de Vlaamse Overheid mee is in ons verhaal.” Krachtlijnen van het beleid zijn onder andere digitale transformatie, uitbouw van het kenniscentrum en een inspirerende collectiewerking. Daarnaast wordt ingezet op een verbreding van het publieksbereik met nadruk op inclusie, diversiteit, samenwerking en participatie. Ten slotte wordt duurzaamheid geïntegreerd in alle lagen van de werking.

Het museum kende een aantal turbulente en onzekere jaren, met de tijdelijke sluiting omwille van de vernieuwingswerken en de op til zijnde inkanteling in Stad Veurne. Schepen van Cultuur Jonas Bel reageert daarom verheugd: "De volledige opening en uitbouw van het Bakkerijmuseum 2.0 staat voor de deur. De beslissing dat Vlaanderen dit mede ondersteund, is een serieuze opsteker voor de verdere culturele ontwikkeling van de stad!"