VERPAKT! Van eigen kweek: Levure Nationale
7-2-2022

VERPAKT! Van eigen kweek: Levure Nationale

In onze themareeks ‘verpakt’ zetten we iedere maand een collectiestuk in de kijker dat gelinkt is aan het thema verpakking.  In onze collectie hebben we een bonte verzameling productverpakkingen zitten. Ze vertellen ons meer over hoe we vroeger voedsel verpakten, transporteerden en bewaarden. Elk collectiestuk komt uit ons museumdepot, dat we op deze manier even in de spotlights zetten!

Voor de maand februari selecteerden we deze mooie houten kist, afkomstig van de voormalige gist- en distilleerfabriek Dumont Frères et Cie uit Chassart (België). In deze kist werd ooit verse bakkersgist verpakt en getransporteerd. Als primaire verpakking kreeg verse gist doorgaans een papieren wikkel. De verpakte gist werd dan in dergelijke houten kisten naar bakkerijen vervoerd.

Tegenwoordig wordt verpakte verse gist getransporteerd en bewaard in kartonnen dozen. Het is belangrijk dat verse gist in koele temperaturen (4° à 5°C) wordt verpakt, getransporteerd en bewaard. Karton heeft de eigenschap een goede warmte-isolator te zijn. Daarom zijn kartonnen dozen een betere secundaire verpakking voor verse gist dan houten kisten.

Deze houten kist dateert wellicht uit de periode 1930-1940.  Dumont Frères et Cie startte hun gistproductie rond 1900. Net zoals andere gistfabrikanten, startte het bedrijf oorspronkelijk in 1822 als een stokerij. Daarnaast legde Dumont  Frères et Cie zich toe op suikerfabricatie. Het bedrijf was eigenlijk een groot agro-industrieel complex, dat over 1.400 hectaren landbouwgrond beschikte. Daarop werden vooral granen en suikerbieten geteeld. Die werden in eigen fabrieken verwerkt tot suiker, alcohol, azijn en gist. Dumont Frères et Cie stopte hun gistproductie in 1957.

Wil je deze mooie houten kist bewonderen? Dat kan! De hele maand februari wordt de kist tijdelijk tentoongesteld aan het museumonthaal. Vanuit je luie zetel kan je bovendien andere collectiestukken van Dumont Frères et Cie ontdekken via www.erfgoedinzicht.be