VERPAKT! Pralinedoos uit bakeliet
12-7-2022

VERPAKT! Pralinedoos uit bakeliet

Onze collectie bestaat uit meer dan 24.000 stukken. We kunnen ze helaas niet allemaal tentoonstellen. Daarom zetten we maandelijks een collectiestuk in de kijker uit ons museumdepot, waar we het grootste deel van onze collectie bewaren. Onder de noemer ‘Verpakt!’ zoomen we in 2022 in op onze bonte verzameling productverpakkingen.

Deze maand viel ons oog op een wel erg speciale praline-of bonbondoos uit onze collectie: een ronde doos uit bakeliet.  Deze doos is afkomstig van het bedrijf Martougin. Martougin was een Antwerpse chocoladefabrikant van chocolade. In de nieuwsbrief van maart vertelden we reeds dat deze producent veel aandacht schonk aan de verpakking van zijn chocolade.

Ook deze pralinedoos is een bewijs dat Martougin zorgvuldig verpakkingen uitkoos die luxe en moderniteit uitstraalden. Voor zijn assortiment pralines deed Martougin beroep op Ebena, de Antwerpse producent van bakeliet. Ebena ontwierp in de jaren twintig van de vorige eeuw luxedozen in art decostijl. Ook deze doos werd vermoedelijk ontworpen door Ebena.

Bakeliet was in die periode een gegeerde nieuwe grondstof om allerlei voorwerpen in de keuken en in het dagelijks leven mee te vervaardigen. Zo werden er ook uitsteekvormen voor koekjes of chocoladevormen uit bakeliet gemaakt. Maar na de Tweede Wereldoorlog kwamen er andere plastics op de markt, waardoor het gebruik van bakeliet achteruitging.

Voor het produceren en verpakken van voeding werd er eerder voor andere lichtere plastics, papier of karton gekozen. Specifiek voor pralines en chocoladesnoepjes werd bakeliet na 1930 nauwelijks nog gebruikt. Enkel voor chocoladevormen werd bakeliet nog een tijdje aangewend. De kartonnen ballotin of doos als verpakking voor pralines blijft zo tot op vandaag de meest gebruikte verpakking bij banketbakkers en chocolatiers.

Je kan deze mooie pralinedoos vanaf 19 juli komen bewonderen aan het museumonthaal.

Wil je ondertussen meer weten over de boeiende geschiedenis van bakeliet?