VERPAKT! Op en top Antwerps: Martougin chocolade
2-3-2022

VERPAKT! Op en top Antwerps: een luxeverpakking voor chocolade Martougin

In onze themareeks ‘verpakt’ zetten we iedere maand een collectiestuk in de kijker dat gelinkt is aan het thema verpakking.  In onze collectie hebben we een bonte verzameling productverpakkingen zitten. Ze vertellen ons meer over hoe we vroeger voedsel verpakten, transporteerden en bewaarden. Elk collectiestuk komt uit ons museumdepot, dat we op deze manier even in de spotlights zetten!

Voor de maand maart kozen we voor een luxueuze wikkel voor Minerva chocolade van de Antwerpse chocoladefabrikant Martougin (1906-1966).  Speciaal aan deze wikkel is het feit dat dit om een goedgekeurde proefdruk gaat voor een wikkel voor Minerva chocolade. Op de wikkel zelf staan er aantekeningen in potlood. De aantekeningen geven de afmetingen weer die de uiteindelijke wikkels zouden moeten hebben.

Aan de achterzijde van deze proefdruk prijkt de stempel van het verpakkingsbedrijf dat deze wikkel voor Martougin ontwierp: Lithographie & Cartonnages Anversois. De datum van de proefdruk staat net onder de stempel: 28 juni 1954. De proefdruk werd vervolgens op 29 juli 1954 door de chocoladefabriek goedgekeurd.

De gouden letters die op deze wikkel zijn aangebracht, benadrukken dat de wikkel als een luxeverpakking voor de chocolade bedoeld was. Deze wikkel is bovendien een stille getuige van het feit dat de chocoladefabrikant Martougin veel aandacht besteedde aan zijn productverpakkingen. Dat geldt trouwens nog altijd voor voedingsproducenten vandaag: “branding” is erg belangrijk voor zowel ambachtelijke als industriële producenten. Voor hen is het essentieel dat hun producten tussen het enorme aanbod opvallen. Tegenwoordig liggen de winkelrekken namelijk vol met talloze merken per product. Voor chocolade alleen al bestaan er tientallen merken. Merkverpakking is hierbij dé manier om de aandacht te trekken van de consument.

De basis van merkverpakkingen werd gelegd in de eerste helft van de twintigste eeuw. Toen werden reclame en verpakkingen een manier om een merk te verkopen. Opvallende wikkels, dozen, reclameaffiches en slogans werden daarom steeds meer ontwikkeld, vooral na de Eerste Wereldoorlog. Dit had veel te maken met de steeds grootschaligere productie. Wou je als voedingsproducent opvallen tussen de vele andere soorten merken, dan moest je wel in het oog springen. Uitpakken met je merknaam gaat dus al een hele tijd mee!

Springt deze mooie wikkel jou in het oog?  Vanaf 8 maart kan je hem tijdelijk bewonderen aan ons museumonthaal!