VERPAKT! Een doos met een geurtje
4-8-2022

VERPAKT! Een doos met een geurtje

Onze collectie bestaat uit meer dan 24.000 stukken. We kunnen ze helaas niet allemaal tentoonstellen. Daarom zetten we maandelijks een collectiestuk in de kijker uit ons museumdepot, waar we het grootste deel van onze collectie bewaren. Onder de noemer ‘Verpakt!’ zoomen we in 2022 in op onze bonte verzameling productverpakkingen.

Deze maand zoomen we in op een collectiestuk met een geurtje aan: een blikken doos met pepermuntrolletjes (datering onbekend). Deze doos is afkomstig van de voormalige bakkerij Lehouck in De Panne. Het bevat nog een vijftigtal intacte pepermuntrolletjes. Zo veel jaar na datum dragen ze nog steeds hun typische muntgeur mee.

De pepermuntjes zijn verpakt in een primaire verpakking van aluminiumfolie. Rond de folie is er een papier gewikkeld met daarop de merknaam “Buvens Chlorophyl Pepermunt”. Van dit merk weten we tot op vandaag heel weinig, enkel dat de verdeler Buvens in Berchem gesitueerd was.

Het merk is misschien mysterieus maar de evolutie van de verpakking van pepermuntrolletjes is dat gelukkig veel minder. Rond 1925 wordt aluminiumfolie gebruikt om pepermuntjes te verpakken. Voorheen was dit tinfolie. In 1913 introduceert de Amerikaanse snoepjesfabrikant Edward Noble  Pep-O-Mint Life Savers: pepermuntrolletjes bestaande uit tinfolie en een papieren wikkel. In 1925 schakelde de fabrikant over naar aluminiumfolie. Dit type folie verving na Wereldoorlog II tinfolie

Voor de komst van tin- en aluminiumfolie werd papier en karton aangewend als snoepjesverpakking, ook voor pepermuntjes. Maar hierin bewaart snoep niet lang. Beide zijn een poreus materiaal en laten vocht door. Vocht maakt dat snoep al snel zijn smaak en versheid verliest. Ook kon snoep reageren met de lijm die gebruikt werd in de verpakking. Met als gevolg dat het snoep een bedorven smaak kreeg. Papier had dan weer het voordeel dat een fabrikant makkelijk zijn merknaam erop kon printen.

Daarom waren deze tin- en aliminiumfolieverpakkingen met papieren wikkel een goede oplossing voor fabrikanten van pepermuntjes. Voor de verpakking van andere snoepjes schakelden snoepjesfabrikanten over naar doorzichtige verpakkingen zoals cellofaan. Maar dat is een verhaal voor een volgende keer!