VERPAKT! De voorlopers van de herbruikbare broodzak
6-4-2022

VERPAKT! De voorlopers van de herbruikbare broodzak

In onze themareeks ‘verpakt’ zetten we iedere maand een collectiestuk in de kijker dat gelinkt is aan het thema verpakking.  In onze collectie hebben we een bonte verzameling productverpakkingen zitten. Ze vertellen ons meer over hoe we vroeger voedsel verpakten, transporteerden en bewaarden. Elk collectiestuk komt uit ons museumdepot, dat we op deze manier even in de spotlights zetten!

Voor de maand april kozen we deze broodzak afkomstig van ‘Brood- en pasteibakkerij J. Deauliere uit Gent (circa 1960-1970). Broodzakken werden in Vlaanderen geïntroduceerd na de Tweede Wereldoorlog. Dit hing nauw samen met de eerste broodsnijmachines die langzaamaan hun weg vonden in iedere bakkerij. Aanvankelijk namen klanten zelf een zak of een stuk krantenpapier mee waarin ze hun gesneden brood konden wikkelen. Als we de reclameberichten uit de jaren ‘40 en ‘50 mogen geloven, waren de eerste broodzakken overwegend uit plastiek vervaardigd. Die prezen diverse verpakkingsfabrikanten aan als ‘duurzaam en herbruikbaar’. Zo moesten bakkers niet te veel investeren in verpakkingsmateriaal. Deze broodzak uit onze collectie werd door de Brusselse verpakkingsfabrikant Bierman vervaardigd, één van de eerste broodzakkenleveranciers op de Belgische markt.

Geleidelijk aan doken ook de gepersonaliseerde papieren broodzakken op. Vers brood bij de bakker en in de supermarkt wordt tegenwoordig nog steeds verkocht in papieren zakken. Papier is immers een goede buffer tegen het buitenvocht. Gebakken brood bevat zelf vocht. Wanneer dit vocht uit het brood trekt, dan krijg je uitgedroogd en hard brood. Een goede broodzak laat bijna geen vocht uit. Tegelijkertijd zorgt de zak ervoor dat er geen buitenvocht aan het brood kan. Anders kan het schimmelen.

In een gewone papieren zak is brood slechts 1 tot maximum 2 dagen houdbaar. De meeste papieren zakken zijn daarom voorzien van een paraffinelaag die nog minder vocht uit laat. In deze zakken is het brood enkele dagen houdbaar. Een geparaffineerde broodzak is daarentegen minder ecologisch aangezien je het niet goed kan recycleren. De papieren broodzak op zich kan je hergebruiken maar zijn levensduur is maar beperkt.

Steeds meer mensen zijn zich hiervan bewust en kiezen voor een duurzamere verpakking: een herbruikbare broodzak uit linnen of katoen. Met deze stoffen broodzakken grijpen we terug naar het principe van de eerste ‘herbruikbare broodzakken’ uit de vorige eeuw. Weliswaar zijn de modernere varianten nu duurzamer geworden!

P.S.: In onze eigen museumshop verkopen we herbruikbare broodzakken. De broodzakken werden door cliënten van Havenzate vzw gemaakt. Door er één aan te kopen, denk je niet alleen aan onze  natuur maar ondersteun je ook nog eens een goed doel!