VERPAKT! Bonbonnières en satijnen snoepzakjes
4-5-2022

VERPAKT! Over bonbonnières en satijnen snoepzakjes

In onze themareeks ‘verpakt’ zetten we iedere maand een collectiestuk in de kijker dat gelinkt is aan het thema verpakking.  In onze collectie hebben we een bonte verzameling productverpakkingen zitten. Ze vertellen ons meer over hoe we vroeger voedsel verpakten, transporteerden en bewaarden. Elk collectiestuk komt uit ons museumdepot, dat we op deze manier even in de spotlights zetten!

Voor de maand mei selecteerden we een 19de-eeuwse catalogus, met titel “Cartonnages & Fantaisies pour chocolatiers –Confiseurs & Savonniers – Parfumiers” (1895). Zoals de titel het aangeeft, gaat het over een catalogus van verpakkingen gericht aan o.a. banketbakkers en chocolatiers.

Dit boekje is afkomstig van het Brusselse verpakkingsbedrijf F. Claessens-Nisot. Over dit bedrijf is weinig bekend. Wel weten we dat het in 1883 werd opgericht in Sint-Gillis (Brussel). Het won op een paar tentoonstellingen zilveren medailles in 1890 en in 1894. Het verpakkingsbedrijf had ook een eigen drukkerij. Deze catalogus werd dan ook in eigen huis gedrukt.

Dit boekje past perfect in de tijdsgeest van toen. Eind negentiende eeuw zijn snoep en chocolade nog steeds dure lekkernijen. Ze zijn enorm gegeerd bij de welgestelde klassen. Dit vertaalde zich in de verpakkingen. In de catalogus worden op maat gemaakte verpakkingen voor banketbakkers en chocolatiers aangeboden: van papieren en kartonnen snoepdozen, taartdozen, tot volledig uitgewerkte thematische mandjes en snoepzakjes vervaardigd uit satijn. Dit allemaal om de rijke klanten te kunnen bekoren.

Ook bonbonnières of tafelsnoepdoosje behoorden tot het arsenaal van het verpakkingsbedrijf. Dergelijke doosjes sierden in de negentiende eeuw menig salontafel bij de rijkere klassen. Toen was het nog de mode om een snoepje aan te bieden aan gasten. De bonbonnières van F. Claessens-Nisot zijn minder geraffineerd dan hun achttiende-eeuwse voorgangers die doorgaans uit dure materialen werden vervaardigd zoals zilver of porselein. Toch zijn ook deze tafelsnoepdoosjes verfijnd afgewerkt.

Wil je zelf even neuzen in deze catalogus? Dat kan! Vanaf dinsdag 10 mei wordt dit stuk even tijdelijk tentoongesteld aan het museumonthaal