NIEUW in de museumshop: Een geschiedenis van bakkers en hun brood
3-2-2021

Wie aanwezig was bij de laatste lezing in het Bakkerijmuseum, herinnert zich vast nog professor Peter Scholliers. In oktober vorig jaar legde hij op anderhalf uur tijd linken tussen sociale en economische verschuivingen, broodprijzen en een veranderende eetcultuur in de 19de en 20ste eeuw. 'Vertel mij welk brood je eet, en ik vertel u wie u bent', was de slagzin. Intussen bracht hij ook een boek uit over dezelfde thema's. In Interne Keuken op Radio 1 vertelt Scholliers er meer over. Dit gesprek kan je hier beluisteren.

Om de wereld te begrijpen, is het best de kern van het bestaan te onderzoeken, en al lang draait die rond brood.

In 1850 vergde brood een derde van de gezinsuitgaven en leverde het 60 procent van de dagelijkse calorieën. Geleidelijk veranderde dit en vandaag besteedt het gemiddelde gezin 0,8 procent van zijn uitgaven aan brood, wat zorgt voor 12 procent van de dagelijkse calorieën. Veranderingen in landbouw, transport, productie, beleid en consumptie verklaren deze cijfers. De geschiedenis van het brood is in feite de geschiedenis van álles.

Bepalend waren de prijsrevolutie rond 1890 en de smaakrevolutie rond 1990. De eerste zorgde voor betaalbaar en zuiver wit brood. De tweede voor betaalbaar en gezond bruin brood.

In Brood bestudeert Peter Scholliers de actoren die deze geschiedenis maken: broodeters, bakkers en overheden. Hij vertelt over broodprijzen, broodconsumptie, winstmarges, frauderende bakkers en beleidsmakers, heteluchtovens, additieven, nachtarbeid, broodfabrieken, lonen, wetgeving en nog veel meer. Scholliers huldigt tot slot de kleine (thuis-)bakker die elke dag smakelijk en gezond brood op tafel zet.

Het boek ligt vanaf 16 februari 2021 in onze museumshop!