ICE ICE BABY: Parfait Macédoine
3-5-2021

ICE, ICE BABY: Parfait Macédoine

Dit jaar zetten wij via onze nieuwsbrief collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Voor de maand mei zetten we een oud reclamebord voor een ijsdessert in de kijker (datering: 1950-1980). Centraal zien we een ijscoupe met de titel ‘Parfait Macédoine’. De coupe stelt dus een parfait voor. Dit type parfait is Amerikaans van oorsprong en bestaat uit laagjes fruit, likeur en/of siroop (chocolade of andere smaken) en roomijs.

Dit reclamebord is afkomstig van het Gents bedrijf Dehaeck-Delbaere: het merkteken zien we links onderaan op het bord in roze letters. Dit merk kent een lange geschiedenis die in 1915 begint. Het is dan dat suikerbakker Georges Dehaeck de suikerbakkerij van zijn vader overneemt in Beveren-aan- de–ijzer (Alveringem). Na de Eerste Wereldoorlog trouwt hij met Alice Delbaere en samen verhuizen ze naar Gent. In 1925 richten ze te Gent het bedrijf Dehaeck-Delbaere op dat onder andere halffabricaten aan voornamelijk ijsbereiders en chocoladebewerkers levert. Daarnaast verdeelt de firma ook machines, handwerktuigen, chocolade- en ijsvormen. Tegenwoordig bestaat het bedrijf zelf niet meer, maar het merk Dehaeck-Delbaere wordt wel nog verdeeld door de firma Castelein nv.

Zin om dit mooie reclamebord van dichterbij te bewonderen? Vanaf 7 mei stellen we hem even tentoon aan het museumonthaal!