ICE ICE BABY: Meter van Beaumé
5-2-2021

ICE, ICE BABY!

Aansluitend op de themareeks van VUUR! in 2020, zetten we dit jaar collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Meter van Beaumé

Voor de maand februari kozen we voor een meter van Beaumé oftewel een ‘stroopmeter’. Dit meettoestel bestaat uit een glazen buis met onderaan een druppelvormige bel gevuld met kwik. In de buis zit een papiertje waarop in zwarte inkt een graadverdeling is gemaakt van 45 naar 0. Op het papiertje staat "Pèse-Sirops".

Uit 'Le Glacier-Limonadier', Léon Roty 1910

De meter van Beaumé  dankt zijn naam aan zijn uitvinder: Antoine Baumé, een Franse chemicus uit de 18de eeuw. Leuk weetje: zijn naam werd doorheen de tijd verkeerdelijk gespeld om de meter aan te duiden. Die verkeerde spelling is evenwel tegenwoordig gewoon overgenomen.

De stroopmeter werd en wordt nog steeds gebruikt om de suikerdichtheid in siroop te meten. Dit doet men door het meettoestel in suikersiroop te laten drijven. Het aantal graden Beaumé geeft dan de verhouding suiker en zijn zwaarte aan tegenover de vloeistof.

En wat heeft dit meettoestel nu te maken met koeling en ijs? Het meettoestel werd en wordt in de banketbakkerij bijvoorbeeld veel gebruikt bij het maken van sorbets. Water en suiker zijn namelijk de hoofdingrediënten van dit ijsgerechtje. De verhouding water en suiker moeten voor een juiste bereiding van sorbet kloppen.

Wil je deze stroopmeter van dichtbij bewonderen? Dat kan! Vanaf 13 februari stellen we hem eventjes tentoon aan het museumonthaal!