ICE ICE BABY: Framboos uit ijs
3-12-2021

Ice, Ice baby!: Framboos uit ijs

Dit jaar zetten wij via onze nieuwsbrief collectiestukken uit ons museumdepot in de kijker onder het thema ‘Ice, ice baby’: over koeling en ijs in de bakkerij. Koeling en ijs spelen namelijk een heel belangrijke rol in het vervaardigen en bewaren van tal van bakkerijproducten.

Voor de maand december kozen we een zeldzame ijsvorm uit, die een framboos voorstelt. Deze ijsvorm werd gebruikt om roomijs vorm te geven. Vanaf de achttiende eeuw tot aan het begin van de twintigste eeuw was het de mode om op rijke feesttafels de natuur te imiteren in ijsgerechten, waaronder fruit. Dit heette het zogenaamde trompe-l’oeil-effect: alles moest zo natuurgetrouw nagebootst worden. Banketbakkers werkten ijs in de vorm van een fruitsoort bijvoorbeeld doorgaans af met echte blaadjes en steeltjes. Soms werden zelfs de echte pitten van de vrucht in de ijsvorm gestopt.

Deze ijsvorm is afkomstig van de Franse vormenfabrikant Sommet Fils et Cie. Hij dateert wellicht uit eind negentiende—begin twintigste eeuw (1880-1930). Het bedrijf zelf kent een relatief korte geschiedenis. Emile Sommet richt in 1885 in Parijs de vormenfabriek op. Naast ijsvormen, produceert de vormenfabrikant ook vormen voor banketbakkers, chocolatiers en suikerbakkers. Vanaf 1888 markeert Sommet al zijn vormen met een gestileerde dolfijn in een S-vorm. De dolfijn vinden we op deze ijsvorm ook terug. In 1900 kreeg het bedrijf Sommet een gouden medaille op de vijfde Wereldtentoonstelling in Parijs.

Vanaf de jaren ’20 van de vorige eeuw probeerde de vormenfabrikant vooral buitenlandse klanten aan te trekken. Hiertoe had het verschillende depots in het buitenland, waaronder ééntje in Brussel. Na de Tweede Wereldoorlog ging het bergafwaarts met Sommet. In 1962 werd het bedrijf opgekocht door Matfer, een ander Franse vormenfabrikant.

Wil je deze bijzondere framboos van dichtbij bewonderen? Dat kan! Vanaf 14 december stellen we de ijsvorm in het museumonthaal tijdelijk tentoon!