Zoetemond: Jolien en haar Frambosientje
17-1-2019

Zoetemonden, verenigt u! In deze rubriek stellen we iedere maand een collega voor, vergezeld van zijn of haar favoriete gebakje.

Voor de maand januari is het de beurt aan Jolien. Aan het onthaal goochelt zij met telefoons, e-mails, reservatieformulieren, én verwelkomt zij iedere bezoeker met de glimlach: een straffe madam!

Het gebakje waaraan zij onmogelijk kan weerstaan is een 'Frambosientje'. Speciaal voor de gelegenheid deelt huisbakker Christophe hieronder zijn recept! Moeite met het lezen van het recept? Kom gerust eens langs, onze bakker helpt je graag verder.

Frambosientje Durnez

De onderkant van het gebakje is een zanddeegje, dat vooraf gebakken wordt.

Recept zanddeeg :

500 g bloem  - 300 g vet - 200 g suiker - 2 eieren

Op het gebakken zanddeeg brengen we een klein beetje vanillepudding aan met daarboven een progrèskoekje

Recept progrès :

1 l eiwit - 150 g suiker - 1500 g broyage 50/50 - 200 g bloem

Daarboven komt in een heuveltje gesuikerde slagroom met een beetje gelatine en gebroken frambozen in. Vervolgens een laagje marsepein, om tenslotte af te werken met meringue Italienne

Recept meringue Italienne:

135 g eiwit - 200 g suiker